lørdag 11. februar 2012

Roser er røde

slik holder blomsterbuketten seg lenger

Det er morsdag i morgon. Ein dag som kan ha blanda kjensler. For dei som aldri fekk draumen oppfylt eller for dei som har mista si eiga mor kan dagen kjennast tung. Kvifor morsdag? Skulle ein ikkje kvar dag sette pris på kvarandre og vise at ein virkeleg bryr seg? Handelsstanden gjer i allefall sitt for å tjene på denne dagen.


Litt bakgrunnsinfo om Morsdag:
Morsdagen er en hedersdag for mødre, som feires på varierende dato i forskjellige land. I Norge feires morsdagen den andre søndagen i februar, det vil si søndag 12. februar i 2012, og søndag 10. februar i 2013.
Ann Maria Reeves Jarvis, en ung hjemmeværende mor fra Appalachene i Nord-Amerika, prøvde i 1858 å forbedre de sanitære forholdene for alle parter i den amerikanske borgerkrigen ved å opprette flere foreninger som hun kalte «Mothers' Day Work Clubs».[1] I 1868 begynte hun å arbeide for å forsone partene.
Inspirert av Ann Marie Reeves Jarvis' arbeid skrev Julia Ward Howe i 1870 «Mother's Day Proclamation» (norsk: «Morsdagsoppropet»), men greide ikke å få innført «Mother's Day for Peace» (norsk: «Morsdag for fred») som en offisiell helligdag.
Ann Maria Reeves Jarvis' datter, som het Anna Marie Jarvis, kjente til både sin mors arbeid og arbeidet til Julia Ward Howe. Cirka ett år etter at hennes mor døde, holdt hun en minnesmarkering for sin mor den 12. mai 1905, og begynte så å arbeide for å få innført en offisiell minnedag for mødre. Første morsdag ble feiret den 10. mai 1908 i GraftonWest Virginia i kirken der den avdøde Ann Maria Reeves Jarvis hadde undervist på søndagsskolen. Skikken spredte seg til 45 stater i USA, og ble erklært offisiell helligdag i begynnelsen av 1912. I 1914 erklærte daværende president, Woodrow Wilson, den første nasjonale morsdag.(Henta frå Wikipedia)

Eg har fått ein vakker bukett roser av mannen min !

Og for at dei skal vare ekstra lenge skal eg følge desse råda:

"Ha et par dråper klorin i vannet."

Jo, du leste riktig. Svakt klorinvann dreper nemlig bakteriene som etterhvert gjør vannet grumsete. Bakteriene gjør at rosene visner raskere. Klorinen sørger for at vannet holder seg bakteriefritt, og du vil få roser som holder seg fine mye lenger. Det er bare snakk om å ha i et par dråper klorin. Klorintrikset fungerer på alle typer blomsterbuketter. (henta frå din side)

GOD MORSDAG!

19 kommentarer:

  1. Takk for tips! Her er det tulipaner :)

    SvarSlett
  2. ja her var det mykje å læra! :)
    Flott bukett. Eg fekk alt for eit par veker sidan sidan ungane hadde ein laærar som hadde rota litt med dagane :)

    Klem!

    SvarSlett
  3. Nei, nå får jeg nesten dårlig samvittighet! Det ble visst noen "skarve tulipaner" til fruen i morgen ... Ja, ja får komme sterkere tilbake neste år :-)

    SvarSlett
  4. Så lurt med klorn....eg har høyrd at det skal vere lurt å sette roser i kokande vatn...men det blir jo nesten same prinsippet det:-)) Eg har ikkje fått blomar, men dotter mi har gjeve 4 nybakte mødre ein startpakke som består av myggnett rundt senga og vaksiner til den vesle - alt gjennom UNICEF....Ei gullegod gåve spør du meg:-))

    Fin kveld og morsdag til deg - klem

    SvarSlett
  5. Heisann der er du jo:) Tusen takk for hyggelig hilsen hos meg, og så nydelige blomster. Ja, er litt spesielt i år, mor døde rett før jul, sa det akkurat til mannen min, så rart, nå har jeg ingen foreldre i live lengre.

    Men jeg er jo så heldig å ha mine egne unger, og de bor i nærheten alle tre.

    SvarSlett
  6. selv feirer jeg morsdagen uten mine to små som får feire sine bonusmammaer isteden denne dagen :( litt sårt, men sånn er det å ha barn på deling... min egen mor er på Gran Canaria, så ikke så lett å gjøre stas på henne heller, hehe.. men fikk en god flaske vin i kveld som morsdagsgave på forskudd og det var utrolig hyggelig, så nyter den og nyter helgen så godt jeg kan :) er tross alt veldig takknemlig både for at jeg er mor selv og for at jeg har ikke bare én men to mødre, en biologisk og en bonusmamma :) *♥*

    SvarSlett
  7. Endelig var du der med de fine innleggene dine igjen :) tusen takk!! Har ventet på "nytt" herfra. Og det du skriver her, er så viktig...en morsdag er ikke nødvendigvis en god dag for alle, og det må vi huske på.
    Takk for tips om klorinen også, hadde virkelig ikke snøring om dette.
    Jeg ønsker deg en nydelig helg videre :)klem

    SvarSlett
  8. Min mamma er jo borte,
    men jeg får besøk av mine døtre imorgen
    og det er jeg glad for!
    Det tipset med klorin skal jeg virkelig ta med meg!
    Nydelige roser du har fått!
    Ønsker deg en fin morsdag!
    -Margit-

    SvarSlett
  9. Vakre roser, og takk for bra tips!! Skal prøva å hugsa det;) Ha ein flott dag i morgon!

    SvarSlett
  10. Klorin i rosevannet var nytt for meg. Takk for tipset!
    Den ene datteren min byr på kaffe og kake i morgen, den andre datteren og barnebarnet mitt er på besøk hos sin bestemor/oldemor og representere meg der på morsdagen. Jeg har sendt kort og tar en telefon til henne på dagen. Fint med spesielle dager å hedre hverandre på, syns jeg.
    Og god morsdag til deg, også! :)

    SvarSlett
  11. Takk for tips!!..det hadde jeg aldri hørt før.
    Jeg har ikke noe forhold til denne dagen heller...det er så mange dager som er kommet og som jeg ser som handelstandens dager:)..morsdag hver dag her;)
    Ha ei riktig god helg, klem fra meg;)

    SvarSlett
  12. Takk for tipset, dette var nytt for meg.

    Morsdag for meg er å lage kort og servere frokost og kaffe på senga til mamman min. Og nå som jeg har egne barn så er morsdag en dag vi har litt ekstra kos på en helt vanlig søndag med kake og brus. Denne morsdagen går tankene mine til søskenbarna mine som mistet mamman sin så alt for tidlig til sykdom i fjor høst. Slike dager blir nok savnet ekstra sterkt, siden dagen tidligere har hadlet bare om tante.

    Gratulerer med morsdagen til deg kjære du,
    og takk for alle gode ord du legger igjen hos meg:)
    God klem
    Hanne:)

    SvarSlett
  13. Visste ikke at jeg kan ha klorin i rosevannet,det må prøves ut!Takk for tipset!Her i huset dukker nok de utflyttede barna opp utpå dagen,men vi har aldri gjort så mye ut av verken mors eller farsdag!

    SvarSlett
  14. Gratulerer med morsdagen! Og eg har tenkt på det same. Må vere veldig trist for dei som har mista mor si, eller ikkje fått barn sjølv. Difor lot eg vere å nevne morsdagen i innlegga mine i dag. Her i heimen fekk eg sjølvlaga kort frå begge barna, og så kjøpte dei meg ein cd i går. Eg er veldig fornøgd!

    Tusen takk for alle fine ord, eg veit ikkje om eg har energi til å blogge lenger. Eg prøvar å kome i gang igjen, men det er liksom noko som manglar. Prøvar å lage innlegg av og til, og også ofte. Men det er som om eg er i utakt same kva eg prøvar. Kanskje det er på tide å finne nye prosjekt å henge fingrane i?

    Ynskjer deg ein fin kveld!
    Og ei flott veke :)

    Klem e

    SvarSlett
  15. Hørtes nesten litt skummelt ut med klorin .. :o) Her har jeg kun brukt de posene som var med rosene .. og jeg har faktisk roser fra forrige helg som er like fine .. er så imponert over kvaliteten på de rosene her .. :o)

    Det er jo koselig å ha en sånn dag som morsdag .. men skjønner godt at det er litt bittersøtt for noen .. og en vond påminnelse for andre. Man får sende gode tanker til dem og håpe de finner andre gleder på denne dagen. Og for oss alle er det viktig å finne gleder - hver eneste dag :o)

    Stor klem til deg med ønske om en flott ny uke :o)

    SvarSlett
  16. God morsdag til deg også.
    Så interessant å lese om opprinnelsen til dagen.
    Fine roser.
    Ha en fin ny uke Sigrid
    Randi

    SvarSlett
  17. Og klorin? Må få høre om det er noen virkning av det :))
    Alt for at de skal stå lenge.

    SvarSlett
  18. Tydelig at vi har gjort oss tanker om det samme Sigrid..
    Nydelige roser du har fått og takk for tipset om klorin.
    Det har jeg ikke hørt før.

    klem fra Anne.

    SvarSlett
  19. Hei Sigrid. Jeg synes at det må være lov å gjøre noen dager litt spesielle. Hverdager er det jo nok av.Hvis man skal ta hensyn til alt som kan gjøre noen vondt er det vel neppe noen merkedager som ikke vil trigge følelser hos enkelt mennesker.Gleder trenger ikke koste så mye - det er opp til hver enkel.
    Så kos deg med rosene uten dårig samvittighet. For det er jo det man får hvis man ikke skal kunne glede seg
    over å bli satt pris på.

    Klem fra Stavanger

    SvarSlett

Koseleg med ein kommentar ;-)
(måtte diverre stenge for anonyme då det kom så masse spam)